Portret boetseren 'het vervolg'

In deze 10 video’s gaan we verder met het portret en krijg je uitleg over het maken van ogen en oren. Het uithollen van hoofd en hals, het maken van schouders en haren en het aanbrengen van irissen.

  • Ruim 3 uur aan unieke video’s
  • 10 overzichtelijke lessen
  • Direct beginnen na betaling
  • Volledig online te volgen
  • 6 Maanden toegang tot de video’s
  • Alle gesproken teksten ook uitgeschreven
  • Tekeningen en foto's beschikbaar

€ 150,00


Meer informatie

Deze vervolg cursus online portret boetseren start met het gegeven dat je een portret hebt geboetseerd waar de neus en mond al aanwezig is. We gaan eerst verder met de volumes rondom de mond. De kin en de volumes rondom de mondhoeken zijn bepalend in het portret, zij geven het beeld persoonlijkheid. De positie en het maken van de ogen zal worden behandeld. Voor we de oren kunnen maken kijken we opnieuw naar de vorm van de schedel, dit is belangrijk om de plek te bepalen waar ze zitten. Tijdens het portret boetseren is dit een terugkerend gegeven, eerst bepalen waar iets moet zitten voor je verder gaat met de vorm. Wanneer kan je beeld worden uitgehold en hoe doe je dat? Hoe breng je het beeld in positie? Je krijgt uitleg over hoe je je portret een kapsel geeft ook dit doen we in een aanta stappen. In de laatste les krijg je uitleg hoe je irissen maakt zodat je portret nog meer gaat leven! Samen met de eerste 5 lessen geeft deze online cursus portret boetseren een stap voor stap praktische begeleiding in het maken van een portret in klei. 

Wat leer je tijdens deze cursus?

Les 6: Volumes rond de mond

In les 6 behandelen we de volumes rondom de mond. Nu de neus en mond een plaats hebben gekregen kunnen we gaan kijken naar de hollingen en bollingen rondom deze twee elementen. Waar zit bijvoorbeeld het “diepste” punt tussen je onderlip en je kin. Hoe breed is je kin ten opzichte van de breedte van de mond? 

Les 7: Positie van de ogen

Wat is de positie van de ogen? Welke horizontale lijn, welke diepte en welke afstand zit er tussen de ogen. Het oog is een knikker met een diameter van ongeveer 2,3 cm en hoe zet je die 2 knikkers  in de juiste positie?

Les 8: Mimiek en uitdrukking

In les 8 krijg je een korte uitleg over etniciteit en hoe je die volumes kunt aanpassen. Nadat alle elementen in het portret zijn aangebracht is ’t nu tijd om het portret meer te laten leven.  Hoe kun je een portret laten lachen bijvoorbeeld. Je lacht met je mond maar ook met je neus. Hoe mimiek je beeld een uitdrukking geeft.

Les 9: De positie van het oor

In les 9 leg ik uit dat als je oren maakt je dat ’t best kunt opsplitsen in drie delen. Om de oren op de goede plaats te kunnen zetten moet je eerst wat meer weten over hoe de schedel is gevormd. Waar zit de zygomatic arch en hoe bepaald die wat je ziet van het oor? Hoe gebruik je je hand als mal om het oor te maken.

Les 10: De vorm van het oor

Nu ’t oor op de juiste plek staat gaan we verder in op de vorm van ’t oor. Eerst de buitenkant en dan “binnenzijde” van ’t oor. Hoe krijg je vat op de vorm? Waarom is het niet handig om, in dit stadium, aan twee oren tegelijk te werken?  

Les 11: Het portret uithollen

Tijd om het portret uit te hollen! Waarom horizontaal doorsnijden? Hoe dik moet de wand zijn die gaat overhouden? We hollen eerst de schedel uit en halen de prop met kranten uit je beeld.

Les 12: Uithollen van de hals

In les 12 hollen we de hals uit en word je duidelijk waarom het belangrijk is om dit anders aan te pakken als het uithollen van de schedel. Het portret moet straks weer op het armatuur staan maar we moeten rekening houden met krimp tijdens de droging van je beeld. Je ziet ook hoe ik het portret nadat ’t is teruggezet op het armatuur van stand kan laten veranderen.

Les 13: Het maken van schouders

Het portret is uitgehold, in positie gezet, en nu bepaal ik verder hoe ik de schouders wil gaan maken. Aan de hand van eerder gemaakte portretten laat ik zien hoe je die keuze bepaald. Ik leg ook uit waar het lichaam zit ten opzichte van het portret. Waar zit ’t hoogste punt van de schouder?

Les 14: Het portret sluiten

Nu is het moment om het portret te sluiten, ik laat je zien hoe je dat moet doen en daarna kunnen we beginnen met het maken van de haren. Hierbij gaan we uit van de volumes. Eerst maken we volume, dan groeirichting en dan later structuur. Wat is het karakter van ’t haar?

Les 15: Contact te maken met je portret

In les 15 Het is tijd om contact te maken met je portret, ik laat je zien hoe je de irissen zet in de ogen. Hele kleine wijzigingen brengen grote veranderingen in dit stadium. Hoe dieper de holte in ’t oog hoe intenser de blik. Hoe maak je de lichtschittering in de iris?

Wat zeggen anderen?

5 Portret boetseren 'het vervolg' bij Carien van Dongen Beeldend
Mijn dochter Anemoon en ik zijn je videolessen aan het volgen met veel plezier. We zullen je ook het eindresultaat laten zien. Dank je wel voor je fijne video’s. En na de coronalockdown ga ik me opgeven voor een cursus!.
Antonetta Eilers
5 Portret boetseren 'het vervolg' bij Carien van Dongen Beeldend
Hele fijne lessen Carien, ik heb er heel veel van geleerd. Ik kijk uit naar het vervolg. Nog even worstelen met de details. Maar ik ben al tevreden met het resultaat. Groetjes Inge
Inge Van Rijsbergen
5 Portret boetseren 'het vervolg' bij Carien van Dongen Beeldend
Ik probeer het portret boetseren onder de knie te krijgen. Ik heb enorm veel aan je instructiefilmpjes, waarin je op een heldere wijze en echt stap voor stap mij meeneemt in het maken van een portret. Met name de wetmatigheden die je aangeeft en de techniek van de verschillende onderdelen helpen enorm. Ik heb diverse boeken over portret boetseren, maar het zien doen is vele malen effectiever. Ik blijf gewoon door oefenen. Ik vind het geweldig dat je dit initiatief hebt genomen in deze ook zeker voor jou zeer moeilijke tijden. Ik wens je veel sterkte en creativiteit  en wil je hartelijk bedanken.
Hero de Smeth

Bestel de cursus en krijg direct toegang!

Portret boetseren 'het vervolg' - € 150,00

Koop deze cursus